DITM – TELE-AUTOMATION
Het doel van WP2 van project Digitale Infrastructuur voor Toekomstige Mobiliteit (DITM) is om met automatisering en telebesturing een geavanceerde use-case te ontwikkelen die vooraf kan gaan aan volledig autonome voertuigen. De huidige beschikbare technologie geeft mogelijkheden om bepaalde rijtaken in het voertuig te automatiseren, maar heeft beperkingen waar een bestuurder de controle moet overnemen.
Lees hier verder
ISA
ISA is één van de verplichte ADAS die vanaf komende maand voor elke nieuw ontwikkelde auto gelden. Het bijzondere aan ons ISA is dat het de mogelijkheid biedt om de informatie ook te gebruiken om de maximum snelheid van de auto te begrenzen, zodat chauffeurs niet te hard kunnen rijden.
Lees hier verder
CEYAS – tele-operated trailer mover
Lees hier verder
FlexShield
In onderzoeksproject FlexShield worden nieuwe aspecten en mogelijkheden van real-time besturing voor robot- en voertuigteloperatieprocessen in de logistiek gedemonstreerd, geanalyseerd en geïmplementeerd. Als concrete use-case wordt het 5G-campusnetwerk van een logistiek bedrijf, dat wordt gebruikt voor telebesturing van vrachtwagens, nader onderzocht.
De resultaten van het project zijn gericht op campus 5G-toepassingen en kunnen worden ingevoerd in internationale standaardiseringsinstanties in samenwerking met andere industriële partners.
Lees hier verder
HUBRIS – Mensachtige ADS
HUBRIS is een samenwerking van 18 partners en 5 ondersteunende organisaties om het gebruik van Automated Driving Systems (ADS) te bevorderen door de systemen meer mensachtige gedragingen te laten vertonen; the human counterpart.
HUBRIS staat voor HUman-like Behaviour of Robotic In-vehicle Systems: het ontwikkelen van een zelflerend besturingssysteem op hoog niveau, namelijk ‘human counterpart’, om de kloof tussen bestuurders en ADS te overbruggen.
Lees hier verder
SMARTZONE BUFFER – DMI-ECOSYSTEEM
De stad van de toekomst moet werken met interventies en niet langer toestaan dat verkeersveiligheid, leefbaarheid en klimaat in het geding zijn. Slim sturen zal al aan de ‘poort’ moeten plaatsvinden. Het verkeer moet slim begeleid worden en vrachtwagens zonder reservering voor laden en lossen of onvoldoende gelegenheid voor veilig rijden/manoeuvreren in zones moeten geweerd worden.
Lees hier verder
yDrive
Doel van het project yDrive is het ontwikkelen van een elektrische drijflijn voor opleggers in het goederenvervoer over de weg. Met deze ontwikkeling willen wij een bijdrage leveren aan het verminderen van de uitstoot van CO2 en schadelijke stoffen. De verwachting is dat deze innovatieve technologie een groot besparingspotentieel heeft.
Lees hier verder
Projecten in samenwerking met onderwijsinstellingen:
SPARC
SPARC (Scaleable Platform ARChitecture) is samen met de Academie HAN Engineering en Automotive gestart om met studenten, gesteund door docenten, onderzoekers en bedrijfsleven een passend, schaalbaar platform te ontwikkelen in een transitie naar level 5 autonoom rijden.
Lees hier verder