Doel van CARE
Botsabsorbers zijn een belangrijke veiligheidsvoorziening tijdens het werk aan wegen. Door strikte naleving van de regels en extra voorzichtigheid van weggebruikers, wordt getracht de veiligheid op de weg tijdens wegwerkzaamheden aanzienlijk te verhogen. Op dit moment worden botsabsorbers altijd bediend door een bestuurder. De veiligheid en efficiëntie op de werkplek worden hierdoor regelmatig ter discussie gesteld en dat betreft zeker de veiligheid van de bestuurder van de botsabsorber. Realiserend dat tot een derde van de loonkosten besteed wordt aan verzekeringen en gemiddeld wekelijke een botsing plaatsvindt, is de zoektocht naar meer veiligheid, efficiëntie, informatie en automatisering essentieel.
De partners in CARE – Movias, Fero Groep, Orange en V-tron – willen samen een 5G use-case realiseren met als toepassing op afstand bestuurde botsabsorbers. 5G draadloze netwerken beantwoorden aan de hoge eisen die gesteld worden aan de use-case van tele-operated voertuigen.
Het gebruik van tele-operated botsabsorbers tijdens werk aan de weg zal de veiligheid en de efficiëntie van deze werkzaamheden laten toenemen. Er zullen zich minder wegwerkers in de gevaarlijke zones bevinden en de botsabsorbers kunnen sneller en efficiënter worden verplaatst.
Geautomatiseerde voertuigen, mogelijk gemaakt door slimme 5G netwerken, zullen immers een grote game-changer zijn voor de nabije en verdere toekomst.
Aanpak project
De verschillende taken hebben een doorlooptijd zoals aangegeven in het planningsschema bij verwachte resultaten.
- WP1 – Projectmanagement
- 1.1 Coördinatie, tweemaandelijkse wordt een stuurgroep met deelnemers uit alle projectpartners georganiseerd.
- 1.2 Administratie, in dit sub-pakket worden de rapporteringen en de projectadministratie uitgevoerd.
- WP2, WP3 en WP4 zijn op elkaar afgestemd en georganiseerd rond de twee grote mijlpalen, de interne test in november 2025 (M1) en de Demo in mei 2026 (M2).
- WP2 (Ontwerp) en WP3 (Ontwikkeling) werken samen naar de eerste integratie in WP4 voor M1 in november 2025. Vervolgens wordt hieruit een verdere evaluatie en optimalisatie (sub-taak 4.2) uitgevoerd. Hieruit volgt een doorontwikkeling op de verschillende onderdelen (WP3) met een integratie (sub-taak 4.3) die leidt tot de finale demonstratie (sub-taak 4.4). Afsluitend is een monitoring en finale evaluatie voorzien.
- WP5 (Stakeholders) betrekt de externe stakeholders bij het proces. Relevante stakeholders worden vanuit sub-taak 5.1 bijeengepbracht. Er zijn drie overleggen gepland met diverse actoren, die ook bij de demonstratie betrokken worden. De communicatie naar zowel de professionele sector als naar de ‘buitenwereld’ gebeurt vanuit sub-taak 5.2. Tot slot staat de uitwerking van de roadmap in sub-taak 5.3 gepland, die zowel de geleerde lessen als de vervolgstappen zal omvatten.
Contactpersoon V-tron:
Verwachte resultaten
Het project loopt van 1 januari 2025 tot en met 30 juni 2026. Een doorlooptijd van 18 maanden.
Het project wordt uitgevoerd in België. De projectlab’s en kantoren van de deelnemende partners worden hiervoor gebruikt.
In november 2025 wordt een eerste interne test (M1) georganiseerd op de terreinen van Fero Group in Willebroek met één tele-operated botsabsorber.
Een demonstratie (M2) is voorzien in mei 2026 op een niet-gebruikt stuk snelweg van de E19 in Machelen. Daarbij worden drie tele-operated botsabsorbers aangestuurd vanuit een tele-operated controlcentre in de kantoren van Fero Group in Willebroek.

V-tron gaat een truck ombouwen naar tele-operatie zonder aanpassingen aan de CAN-bus. Dit is een interessante uitdaging, maar het kan zeker worden gedaan met de juiste aanpak en componenten. De typegoedkeuring van de truck mag niet negatief beïnvloed worden en de truck blijft bruikbaar blijft op de openbare weg.
Uitdagingen
CARE (Crash Absorber for Remote-operated Equipment) heeft als doel om voor Belgische wegen tele-operated botsabsorbers te ontwikkelen en in te zetten. Deze speciale voertuigen zullen worden bestuurd via 5G-netwerken om een snelle en flexibele inzet te garanderen op locaties waar ze nodig zijn.
De voertuigen (vooralsnog vrachtwagens) zullen beschikken over geavanceerde mogelijkheden voor bediening op afstand, waaronder de mogelijkheid om het stootkussen omlaag te bewegen en beelden op de displays weer te geven.
Naast de ombouw van de truck richt V-tron een natuurgetrouwe werkomgeving voor de tele-operators in. Binnen de bedieningsomgeving, wordt geen aandacht gegeven aan specifieke input, om bijv. het schudden of trillen van de truck te simuleren. Om een strikte werking te garanderen, zal ook naar de nodige veiligheidsmaatregelen en toegangsbeperkingen worden gekeken.
Uiteraard is V-tron nauw betrokken bij de uitrol van beide demonstraties M1 en M2, en de daarvoor benodigde integraties.
Projectpartners:
Het project Crash Absorber for Remote-operated Equipment (CARE) is mede mogelijk gemaakt door een subsidie van Vlaamse Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie.