Doel van i-CAVE
Onderzoeksprogramma i-CAVE richt zich op de huidige transportuitdagingen met betrekking tot doorvoer en veiligheid met een geïntegreerde benadering van geautomatiseerd en coöperatief rijden.
In i-CAVE wordt een Coöperatief Dual Mode Automated Transport (C-DMAT) systeem onderzocht en ontworpen, bestaande uit dual mode voertuigen die automatisch en handmatig kunnen worden bestuurd om maximale flexibiliteit mogelijk te maken. Het programma integreert technologische routekaarten voor geautomatiseerd en coöperatief rijden, waardoor de ontwikkeling van nieuwe vervoersystemen die aan de huidige en toekomstige mobiliteitseisen voldoen, wordt versneld.
Naast deze basistechnologieën wordt de nadruk gelegd op fouttolerantie en faalveiligheid, draadloze communicatie, menselijke factoren en andere aspecten die betrekking hebben op de overgang van manueel naar automatisch rijden en de reactie van andere weggebruikers.
Aanpak project
i-CAVE pakt de belangrijkste uitdagingen van geautomatiseerd rijden aan, d.w.z. het bereiken van hoge niveaus van veiligheid en betrouwbaarheid door middel van een rigoureus technologisch ontwerp, gecombineerd met een naadloze integratie tussen geautomatiseerd en manueel rijden om een maximale flexibiliteit en gebruikersacceptatie te verkrijgen.
Een proeftuin zal worden gebruikt voor de integratie en evaluatie van nauwkeurige, op visie gebaseerde karterings- en lokalisatietechnieken, gedistribueerde coöperatieve algoritmen voor voertuigbesturing en methoden voor wagenparkbeheer.
Bovendien maakt het een transportsysteem mogelijk dat dicht bij de markt staat en dat door de transportindustrie, met name de leidende automotive tiers in Nederland, kan worden gecommercialiseerd door de resultaten toe te passen in hun wegenkaarten.
Contactpersoon V-tron:
Behaalde resultaten
Nieuwe externe HMI!
Onze Twizy is nu uitgerust met een externe HMI (eHMI)! De externe HMI kan het omgevingsbewustzijn van het voertuig demonstreren en andere weggebruikers laten weten wat het voertuig in zijn omgeving waarneemt, inclusief een voorligger die het in een peloton volgt, of andere weggebruikers met wie het in onderhandelingen over voorrangsrechten interageert.
i-CAVE in de Nederlandse media
i-CAVE heeft onlangs deelgenomen aan de ITS Europe demo’s. Dit is niet onopgemerkt gebleven in de media, hier kunt u ons in actie zien.
Succesvolle i-CAVE-demo op ITS
In een samenwerkingsverband tussen de verschillende deelprojecten toonde i-CAVE twee coöperatieve zelfrijdende voertuigen. Uitgerust met Wifi-P en een naar voren gerichte radar waren we in staat om een leidend voertuig te volgen met een tijdsverschil tussen voertuigen van 0,6s!
Project kick-off in juli 2017
In juli 2017 werd in Soesterberg de officiële aftrap gegeven voor I-Cave.
Uitdagingen
Het I-Cave-programma bestaat uit zeven projectgroepen die werkpakketten worden genoemd. Elke werkpakket werkt nauw samen met enkele van de programmapartners.
Het unieke van i-CAVE is dat het vooruitgang boekt op het gebied van alle ontsluitende technologieën die nodig zijn voor veilig, efficiënt en effectief geautomatiseerd en coöperatief rijden met voertuigen met twee modi, terwijl het ook aandacht besteedt aan belangrijke aspecten in verband met de menselijke factor.
Het centrale punt is project 7 (proeftuin/demonstrator). Dit is het gezamenlijke real-world demonstratieplatform dat een cruciale rol speelt bij de benutting van het onderzoek van i-CAVE.
Projectpartners:
Het I-Cave programma is gefinancierd door NWO