Doel van SPARC
Als we voertuigen gebruiken waarvoor ze gemaakt zijn, hebben we geen vervoersproblemen meer. Alle stoelen zijn bezet (75% minder voertuigen op de weg), de doorstroming is geweldig door de enorm hoge snelheden (we rijden allemaal 160km/h) en alle bagageruimte is gevuld (geen m3 is ongebruikt). Door IT en technologie is dat mogelijk, hopelijk blijft het veilig.
Was het maar waar, we gebruiken slechts procenten van dure kapitaalgoederen (voertuigen) om een gevoel van vrijheid te hebben. ADAS groeit enorm om mobiliteit veiliger te maken, ons gedrag helpt niet de juiste richting te vinden.
SPARC (Scaleable Platform ARChitecture) – Binnen de academie HAN Engineering en Automotive is het initiatief gestart om met studenten, gesteund door docenten, onderzoekers en bedrijfsleven een passend, schaalbaar platform te ontwikkelen, waarbij use-case, value-case en business-case bouwstenen zijn voor technologische ontwikkeling in een transitie naar level 5 autonoom rijden.
Door de modulaire opbouw kan SPARC uitgroeien van klein wendbaar tot lang met groot draagvermogen. SPARC is een Open Source project. Wat op SPARC gebouwd wordt is niet aan ons. Maak gebruik van wat er is, wat al bekend is; pas kennis en wetenschap toe!
Het wiel is al uitgevonden, waarom al die moeite opnieuw.
Aanpak project
Als initiatiefnemer wil V-tron een LEV-platform ontwikkelen met de volgende kenmerken:
- Batterijpakket met een capaciteit die niet groter mag zijn dan het dagelijks gebruik (de te rijden km)
- Elektrische aandrijving, modulair toe te passen waarbij uitwisseling naar gebruik eenvoudig kan worden doorgevoerd. Belangrijkste constructiepunten blijven hetzelfde.
- Robuust (motor en accu) management systeem.
- Volledige vrijheid voor ontwerpers bij het samenstellen/printen/persen van carrosserie, tevens kan onderzocht worden in hoeverre een parametrisch ontwerp met basisvormelementen (lampen, ramen, spiegels, etc.) mogelijk is.
- Toepassing van de nieuwste technologie (Steer-by-wire, ADAS, AV)
De kenmerken van het voertuig zijn globaal:
- 0- of 1-persoonsvoertuig
- Actieradius: als 80 km
- Maximum snelheid 80 km/u
- Prijs onder € 7.500
Project wordt uitgevoerd door studenten van de Academie Engineering en Automotive (AEA) en van de opleiding Commerciële Economie – Innovation (CEI) van HAN University of Applied Sciences.
Contactpersoon V-tron:
Behaalde resultaten
Op donderdag 16 juni jl. vond in Deventer de finale van de CleanTech Battle 2022 plaats. Het Schaalbare Platform ARChitectuur (SPARC) ging naar huis met de eervolle 3e prijs én een cheque van € 500,- die de studenten naar eigen inzicht mogen besteden. Het project met studenten Automotive, Technische Bedrijfskunde, Werktuigbouwkunde en Industrieel Product Ontwerpen, wordt vanuit de HAN gecoacht door Koen Lau en Sjoerd Timmermans.
Uitdagingen
Het project heeft een totale looptijd van drie jaar en zal door verschillende multidisciplinaire groepen studenten van de HAN Academie Engineering en Automotive worden uitgevoerd in Semester 6 of Minor projecten.
De oplevering van het project zal ‘open source’ plaatsvinden zodat geïnteresseerde bedrijven over de hele wereld hier gebruik van kunnen maken en de voertuigen kunnen produceren.
Na de conclusie uit het eerste halfjaar dat het voertuig een use- en valuecase heeft, zal ook een haalbare businesscase moeten worden gerealiseerd.