+31 (0) 570 74 54 30 info@v-tron.eu

HUBRIS

HUMAN-LIKE BEHAVIOUR OF ROBOTIC IN-VEHICLE SYSTEMS

Doel van HUBRIS

HUBRIS is een samenwerking van 18 partners en 5 ondersteunende organisaties om het gebruik van Automated Driving Systems (ADS) te bevorderen door de systemen meer mensachtige gedragingen te laten vertonen; the human counterpart.

HUBRIS staat voor HUman-like Behaviour of Robotic In-vehicle Systems: het ontwikkelen van een zelflerend besturingssysteem op hoog niveau, namelijk ‘human counterpart’, om de kloof tussen bestuurders en ADS te overbruggen.

HAN Automotive Research is trekker van het project.

ADS ondersteunt bestuurders alleen binnen vooraf vastgestelde veiligheids- en comfortmarges zonder rekening te houden met de perspectieven en behoeften van de bestuurders, waardoor zij zich niet op een natuurlijke manier kunnen gedragen en interageren met bestuurders en andere weggebruikers.

Hierdoor ontstaat een kloof tussen bestuurders en ADS, waardoor bestuurders gaan twijfelen aan het nut van ADS en de acceptatie en het gebruik van ADS negatief wordt beïnvloed en het veiligheidspotentieel van ADS wordt beperkt.

Daarom beoogt HUBRIS de ontwikkeling van een hoogwaardige controller, namelijk de menselijke tegenhanger, om de gedragskloof tussen bestuurders en ADS te overbruggen. De menselijke tegenhanger zal de coördinatie en samenwerking tussen bestuurders en ADS verbeteren door de voorkeuren van de bestuurder te observeren en te vertalen naar functionele ADS-instellingen, bijvoorbeeld het aanpassen van de rijtijd voor adaptieve cruisecontrol (ACC) afhankelijk van de situatie.

Aanpak project HUBRIS

HUBRIS wordt operationeel aangestuurd door de Project Board, die bestaat uit de trekkers van de werkpakketten en de projectleider. De projectplanning is onderverdeeld in ‘sprints’ van 6 maanden en zal continu op basis van de laatste inzichten worden aangepast.

 

HUBRIS onderzoekt een innovatief idee en bevat dus onderzoeks-, ontwerp- en ontwikkelingselementen die typisch zijn voor praktijkgericht technisch onderzoek. De centrale onderzoeksvraag – die voortvloeit uit de marktvraag en de bovenstaande discussie – luidt als volgt:

Hoe ontwikkel en demonstreer je een menselijk tegenhangersysteem dat maatschappelijk verantwoord mensachtig gedrag mogelijk kan maken voor geautomatiseerde rijsystemen?

Om deze onderzoeksvraag te beantwoorden moeten verschillende noodzakelijke elementen worden onderzocht, die in de volgende sub-vragen aan bod komen:

  • Vraag 1. Hoe kunnen de vereisten van het perspectief van de bestuurder (veiligheid, comfort en vertrouwen) en sensorgegevens (toestand van voertuig en bestuurder) worden gedefinieerd om de ontwikkeling en beoordeling van de menselijke tegenhanger mogelijk te maken?
  • Vraag 2. Hoe kan de systeemarchitectuur, specifiek in relevante use cases, worden ontwikkeld om de modelgebaseerde ontwikkeling te ondersteunen?
  • Vraag 3. Hoe kan het menselijk tegenhangersysteem getest en verbeterd worden in een (veilige) interactieve omgeving met bestuurders?
  • Vraag 4. Hoe kan het ontwikkelde systeem praktisch worden gerealiseerd en gedemonstreerd in praktijksituaties?
  • Vraag 5. Hoe kunnen kennis en methoden die resulteren optimaal gecommuniceerd en beschikbaar gemaakt worden voor een breder publiek?

Contactpersoon V-tron:

Andrea Cremona

Manager R&D

T: +31 (0) 570 74 54 30

 

E: info@v-tron.eu

Verwachte resultaten

Op 5 oktober 2023 hostte V-tron de plenaire ‘HUBRIS Community Meeting.

In dit overleg is gesproken over een nadere focus in het project, zoals dat in aparte focus meetings in de maand september is besproken. Vooralsnog zal het project zich richten op anticiperend c.q. reactief gedrag van ADS systemen dat wordt ervaren als ‘comfortabel en veilig’. De beleving van personen in het ego-voertuig staat centraal, waarbij alleen gekeken wordt naar het longitudinale gedrag van het ego-voertuig (‘stay-in-lane’).

Tijdens het bezoek aan V-Tron was het testvoertuig te bewonderen en tevens een opstelling voor tele-operatie in werking getoond.

Op 26 april 2024 is een Volvo XC90 gearriveerd bij de HAN. Dit voertuig is ter beschikking gesteld door Volvo Nederland.

Voor HUBRIS wordt de XC90 aangepast om als rijsimulator dienst te doen. Samen met V-tron en Hochschule Rhein Waal heeft HAN eerder een rijsimulator voor truck docking ontwikkeld voor project VISTA. Voor HUBRIS werken de partijen weer samen voor een personenwagen variant op basis van deze Volvo.

Uitdagingen

De Virtual Reality testen worden in een simulator, de bijrijdersstoel van de XC90)  uitgevoerd om naast de psychologische effecten van ADS ook de fysieke effecten te meten. Hierbij worden vier componenten ingezet: mensen, hardware, software en een geografisch informatie systeem (GIS).

Dit onderdeel richt zich op op virtuele realiteit gebaseerde rijsimulatoren om een interactieve “driver-in-the-loop” (DIL)-omgeving te creëren om het gedrag van bestuurders met en zonder ADS te bestuderen. Op deze manier wordt een databank gecreëerd die kan worden gebruikt voor de ontwikkeling en beoordeling van het effect van het menselijke tegenhangersysteem. De databank zal vrij toegankelijk worden gemaakt conform de vereisten van gegevensethiek.

De marktpartijen, waaronder V-tron, nemen deelonderzoek 4 voor hun rekening. V-tron verzorgt het ontwikkelen van geautomatiseerde rijfuncties, waarbij niet alleen de ontwikkeling van de hardware, maar ook de integratie in de dagelijkse praktijk, meestal van after-market inbouw, wordt geleverd.

Met de uitkomsten van de eerdere deelonderzoeken 1, 2 en 3 zullen de engineers van de betrokken partners in deelonderzoek 4 aan de gang gaan om hardware zo te maken dat ingebouwd kan worden in een testvoertuig, dat dan vervolgens ingezet zal worden voor demonstraties, waarbij ‘gewone’ bestuurders in de gelegenheid worden gesteld de mogelijkheden van mensachtig werkende ADS te ervaren.

In deelonderzoek 4 zal ook een studie worden uitgevoerd om de praktische toepasbaarheid van het systeem in een breder verband vast te stellen.

Projectpartners:

HUBRIS is een RAAK-PRO project mede-gefinancierd door Regieorgaan SiA (bevordering praktijkgericht onderzoek hogescholen) met een looptijd van januari 2023 tot december 2026

Ondersteunende organisaties:

Deze bedrijven en instanties gingen u onder andere voor:

Geïnteresseerd in onze producten of diensten?