Doel van FLEX
Het verbeteren van flexibel, toegankelijk en betaalbaar openbaar vervoer in de Duits-Nederlandse grensregio met als kernactiviteit het integreren van geautomatiseerde vervoersoplossingen, zoals teleoperatie en Connected, Cooperative and Automated Mobility (CCAM), in bestaande openbare vervoersdiensten.
Bijdragen FLEX:
- Verbeterde samenwerking: Het oprichten van een Duitsland-Nederland (DE-NL) werkgroep voor geautomatiseerd vervoer (AV) bevordert samenwerking tussen openbaar vervoer (OV) autoriteiten, juridische experts, operators en maatschappelijke organisaties.
- Aanpak van belemmeringen: Aanspreken van juridische en administratieve obstakels in huidige en toekomstige bestuursmodellen (zoals concessies en WMO-vervoer). Dit omvat het ontwikkelen van geharmoniseerde kaders voor AV om efficiënter grensoverschrijdend OV mogelijk te maken in de regio DE-NL.
- Uitgebreide governance-gids: Ontwikkelen van een gids voor het aanpassen van bestuursmodellen voor innovatieve vervoersoplossingen zoals AV. Deze gids biedt overheidsinstanties in grensregio’s praktische tools en strategieën om de juridische en administratieve uitdagingen voor de introductie van AV in OV aan te pakken.
Innovatie in FLEX: Het project combineert de demonstratie van CCAM in OV met de integratie in bestuursmodellen, een nieuw concept aangezien CCAM nog nooit in concessiecontracten is opgenomen.
Aanpak project
- Oprichting van de Duitsland-Nederland werkgroep voor geautomatiseerd vervoer die zal bestaan uit de belangrijkste belanghebbenden, inclusief maatschappelijke organisaties die reizigers vertegenwoordigen, met als doel:
- Voortdurende samenwerking tussen belanghebbenden in Duitsland en Nederland en zorgen voor een voortdurende uitwisseling van kennis, best practices en gecoördineerde
inspanningen om geautomatiseerd vervoer vooruit te helpen. - Afgestemde bestuursmodellen over de grenzen heen. Dit zal de efficiëntie van het openbaar bestuur verbeteren en busoperators in staat stellen om op de lange termijn effectiever grensoverschrijdend te werken. FLEX zal, als onderdeel van WP2, een duurzame strategie ontwikkelen voor het eigenaarschap en de financiering van de werkgroep, zodat deze operationeel blijft na de looptijd van het project.
- Voortdurende samenwerking tussen belanghebbenden in Duitsland en Nederland en zorgen voor een voortdurende uitwisseling van kennis, best practices en gecoördineerde
- Als onderdeel van werkpakket 2 (WP2) zal FLEX Europa’s eerste uitgebreide gids voor het integreren van geautomatiseerd vervoer in bestuursmodellen ontwikkelen die:
- de uitdaging aanpakt van het integreren van geautomatiseerd vervoer in bestaande bestuursmodellen, rekening houdend met de lange duur en voorbereidingstijden van concessiecontracten, die contrasten vertonen met de snelle en onzekere ontwikkeling van geautomatiseerde vervoertechnologieën.
- op maat gemaakte benaderingen biedt voor verschillende bestuursmodellen, zoals concessiecontracten op provinciaal niveau en paratransit diensten (WMO vervoer) op gemeentelijk niveau, zodat de gids toepasbaar is op verschillende administratieve structuren.
- Als onderdeel van WP3 zal FLEX een gedetailleerd rapport opstellen dat:
- een grondige analyse biedt van de resultaten met waardevolle inzichten in de praktijktoepassing en impact van geautomatiseerde vervoersoplossingen. Belangrijkste focus: technologieprestaties, sociale acceptatie en de impact op buschauffeurs.
- beschikbaar zal zijn in zowel Nederlands als Duits, om toegankelijk te zijn voor een breed publiek in de Duits/Nederlandse regio. Dit rapport zal dienen als een waardevolle bron voor regio’s en autoriteiten die soortgelijke geautomatiseerde vervoertechnologieën willen implementeren, door op bewijs gebaseerde inzichten en geleerde lessen van de implementaties van het FLEX project te bieden.
Contactpersoon V-tron:
Verwachte resultaten
- Demonstratie van AV: Op 3 locaties (Groningen, Helmond, Vechta) laten zien hoe geautomatiseerd vervoer (TRL 7/8) OV economisch levensvatbaarder maakt, door efficiëntieverbeteringen in busdepots, speciale busbanen, en flexibel vervoer in landelijke gebieden. Dit vermindert de druk op chauffeurs.
- Integratie in bestuursmodellen: Samenwerken met Helmond, Groningen en Vechta om AV-oplossingen te integreren in bestaande bestuursmodellen zoals concessiecontracten en paratransit (bijv. WMO-vervoer). Dit garandeert effectieve beheer en schaalbaarheid van AV binnen huidige en toekomstige regelgevende kaders.
- Gids voor bestuursmodellen: Creëren van Europa’s eerste uitgebreide gids voor het aanpassen van bestuursmodellen voor innovatieve vervoersoplossingen zoals automatisering. Deze gids dient als referentie voor andere regio’s en overheden.
- DE-NL werkgroep voor AV: Oprichten van een grensoverschrijdende werkgroep om samenwerking tussen belanghebbenden in beide landen te faciliteren. Deze werkgroep bevordert voortdurende kennisuitwisseling, beste praktijken, en coördinatie van AV-inspanningen, met als focus het ontwikkelen van afgestemde bestuursmodellen over grenzen heen. Dit stelt OV-exploitanten in staat om op de lange termijn efficiënter grensoverschrijdend te werken met AV.
Uitdagingen
FLEX wordt grensoverschrijdend geïmplementeerd in plaats van op nationaal niveau omdat zowel Nederland als Duitsland te maken hebben met vergelijkbare uitdagingen op het gebied van openbaar vervoer, met name in landelijke gebieden binnen de programmagebieden.
Combineren van kennis en middelen kan robuustere en duurzamere oplossingen genereren. Niet samenwerken aan een dergelijke structurele oplossing voor het openbaar vervoer zou een gemiste kans zijn om deze gedeelde uitdagingen effectief en efficiënt aan te pakken.
Door efficiëntie, toegankelijkheid en duurzaamheid van het openbaar vervoer te verbeteren kan FLEX de levenskwaliteit van plattelandsbewoners aanzienlijk verbeteren en zorgen voor een betrouwbare toegang tot essentiële diensten, banen en sociale activiteiten. Dit is van vitaal belang om sociaal-economisch isolement te voorkomen en de mobiliteit en connectiviteit in de regio te versterken.
Er is een aanzienlijke behoefte aan geconsolideerde kennis, met name op belangrijke gebieden:
- integratie van AV-technologie in OV-systemen
- bestuursmodellen voor deze innovaties
- verbeteren van de acceptatie van AV door reizigers
- beoordeling van de impact op buschauffeurs.
Samenwerking tussen beide landen zal kennishiaten overbruggen en zorgen voor een meer samenhangende en effectieve implementatie van geautomatiseerde vervoersoplossingen in de OV-sector.
FLEX vereist de coördinatie van een diverse groep belanghebbenden uit zowel Nederland als Duitsland, waaronder OV-autoriteiten, technologieleveranciers, onderzoeksinstellingen en maatschappelijke organisaties. De grensoverschrijdende inspanning introduceert extra lagen van complexiteit mede gezien het ontbreken van een uniforme EU-norm voor de implementatie van geautomatiseerd vervoer.
Deze uitdagingen kunnen de voortgang en besluitvorming vertragen. Om hier iets aan te doen, is V-Tron van plan om extra professionele ondersteuning in te huren met expertise in internationale samenwerking en geautomatiseerd transport, zodat het project effectief kan worden uitgevoerd.