Doel van FLEX
Het verbeteren van flexibel, toegankelijk en betaalbaar openbaar vervoer in de Duits-Nederlandse grensregio met als kernactiviteit het integreren van geautomatiseerde vervoersoplossingen, zoals teleoperatie en Connected, Cooperative and Automated Mobility (CCAM), in bestaande openbare vervoersdiensten.
Bijdragen FLEX:
- Samenwerking: Een DE-NL werkgroep voor geautomatiseerd vervoer (AV) versterkt de samenwerking tussen OV-autoriteiten, juristen, operators en maatschappelijke organisaties.
- Belemmeringen aanpakken: Juridische en administratieve obstakels in concessies en WMO-vervoer worden aangepakt via geharmoniseerde AV-kaders voor grensoverschrijdend OV.
- Governance-gids: Een praktische gids helpt grensregio’s bestuursmodellen aan te passen voor AV.
- Innovatie: FLEX koppelt CCAM-demonstraties aan bestuursmodellen—een primeur, aangezien CCAM nog niet in concessiecontracten is opgenomen.
Aanpak project
- DE-NL Werkgroep Geautomatiseerd Vervoer:
- FLEX richt een werkgroep op met belangrijke belanghebbenden, waaronder maatschappelijke organisaties die reizigers vertegenwoordigen.
- Doel is duurzame samenwerking tussen Duitsland en Nederland, met continue kennisuitwisseling en gezamenlijke inspanningen om AV te bevorderen. De werkgroep ontwikkelt grensoverschrijdende bestuursmodellen die de efficiëntie van het openbaar bestuur verbeteren en busoperators ondersteunen bij grensoverschrijdende dienstverlening.
- Binnen WP2 wordt een strategie uitgewerkt voor blijvend eigenaarschap en financiering na afloop van het project.
- Governance-gids voor AV:
-
FLEX ontwikkelt Europa’s eerste uitgebreide gids voor het integreren van AV in bestuursmodellen.
-
De gids biedt oplossingen voor de mismatch tussen langdurige concessiecontracten en de snelle, onzekere ontwikkeling van AV-technologie.
-
Er worden benaderingen geboden voor zowel provinciale concessies als gemeentelijk WMO-vervoer, zodat de gids breed toepasbaar is.
-
3. Analyse en rapportage:
-
-
Binnen WP3 stelt FLEX een tweetalig (NL/DE) rapport op met praktijkinzichten over technologieprestaties, sociale acceptatie en de impact op buschauffeurs.
-
Dit rapport biedt waardevolle lessen voor regio’s en overheden die AV willen implementeren, gebaseerd op de ervaringen uit het FLEX-project.
-
Contactpersoon V-tron:
Verwachte resultaten
- Demonstratie van AV op drie locaties (Groningen, Helmond, Vechta) toont hoe geautomatiseerd vervoer (TRL 7/8) de efficiëntie verhoogt in busdepots, op busbanen en in landelijke gebieden, met minder druk op chauffeurs.
- Integratie in bestuursmodellen via samenwerking met gemeenten om AV-oplossingen op te nemen in concessies en WMO-vervoer.
- Gids voor bestuursmodellen biedt praktische handvatten voor het aanpassen van regelgeving rond AV.
- DE-NL werkgroep stimuleert grensoverschrijdende samenwerking en kennisdeling, gericht op afgestemde bestuursmodellen voor toekomstbestendig AV in het OV.
Uitdagingen
FLEX wordt grensoverschrijdend uitgevoerd omdat Nederland en Duitsland vergelijkbare OV-uitdagingen kennen, vooral in landelijke gebieden. Door kennis en middelen te bundelen, ontstaan robuustere en duurzamere oplossingen. Geen samenwerking zou een gemiste kans zijn om deze gedeelde problematiek effectief aan te pakken.
FLEX streeft naar betere efficiëntie, toegankelijkheid en duurzaamheid van OV, wat de levenskwaliteit van plattelandsbewoners verhoogt en sociaal-economisch isolement voorkomt. Betrouwbare toegang tot werk, zorg en sociale activiteiten is cruciaal.
Er is grote behoefte aan geconsolideerde kennis op vier gebieden:
- integratie van AV-technologie in OV-systemen
- bestuursmodellen voor deze innovaties
- acceptatie van AV door reizigers
- impact op buschauffeurs
Grensoverschrijdende samenwerking helpt kennishiaten te overbruggen en zorgt voor een samenhangende implementatie van AV-oplossingen. FLEX vereist coördinatie tussen diverse belanghebbenden uit beide landen, waaronder OV-autoriteiten, technologiebedrijven, onderzoekers en maatschappelijke organisaties.
De internationale aanpak brengt extra complexiteit met zich mee, mede door het ontbreken van uniforme EU-normen voor AV. Om vertraging in besluitvorming te voorkomen, zal V-Tron extra professionele ondersteuning inschakelen met expertise in internationale samenwerking en geautomatiseerd vervoer.