+31 (0) 570 74 54 30 info@v-tron.eu

ATLAS

Innovatieve autonome transportoplossingen voor zware voertuigen en logistieke toepassingen

Doel van ATLAS

V-Tron, expert in sensortechnologie en datacommunicatie en MST, gespecialiseerd in duurzame mobiliteit en veiligheid, bundelen in het project ATLAS hun krachten om een schaalbaar en modulair autonoom voertuigplatform te ontwikkelen.

Dit platform maakt zowel zelfstandige als op afstand bestuurbaarheid mogelijk door intelligentie te verdelen tussen voertuigen en infrastructuur. Deze aanpak bevordert een efficiëntere en veiligere logistiek en speelt in op het tekort aan chauffeurs en de behoefte om bestaande voertuigen te moderniseren.

ATLAS richt zich op de groeiende vraag naar veilige, duurzame en efficiënte transportoplossingen in de zware industrie. V-Tron is verantwoordelijk voor sensoriek en digitale infrastructuur, terwijl MST bijdraagt met kennis over voertuigtechnologie en certificering. Gezamenlijk werken ze aan een add-on telecommunicatiesysteem dat cruciaal is voor de werking van intelligente infrastructuur en autonome voertuigen in gemengde verkeersomgevingen, zoals industrieterreinen.

ATLAS bouwt voort op eerdere samenwerkingssuccessen en heeft als doel de technologie naar een hogere ontwikkelingsfase (TRL 7-8) te brengen, met een operationeel prototype dat getest wordt in industriële toepassingen. Wat ATLAS onderscheidt van bestaande systemen is de modulaire architectuur, collectieve perceptie en autonome beslissingscapaciteit, waardoor flexibele en kostenefficiënte oplossingen worden geboden. Deze innovatie maakt commerciële toepassingen in de logistieke sector haalbaar en biedt een antwoord op de strikte regelgeving rondom autonome voertuigen op publieke wegen.

Aanpak project

V-tron BV werkt samen met MST Groep B.V. aan de ontwikkeling van innovatieve autonome transportoplossingen, gericht op intelligente infrastructuur, zware voertuigen en logistieke toepassingen.

ATLAS begint met concrete use-cases, zoals bij logistiekdienstverlener DPD, en richt zich op het verbeteren van de veiligheid en efficiëntie van verschillende transportoperaties. Dit omvat onder andere het maximaal inzetten van transportvoertuigen, waar normaliter mensen (operators) nodig zijn voor veiligheid en het automatiseren van vervoer bij terminals, distributiecentra tussen locaties, zowel op privéterreinen als op de openbare wegen.

Bij het uitwerken van ATLAS ligt de nadruk op het gebruik van bestaande infrastructuur en uitrusting, zoals een bakwagen (vrachtwagen)platform, om zo voldoende ruimte voor belading te behouden (containers en voor de koppelschotel). Het gedrag van het systeem moet simpel en voorspelbaar zijn en in staat om verschillende probleemscenario’s zelfstandig op te lossen. Ook wordt  aangetoond dat de automatisering als retrofit van bestaande voertuigen mogelijk is voor road safety. Hiermee kan de transportactiviteit worden overgenomen, waardoor de noodzaak voor operators/chauffeurs wordt verminderd.

ATLAS bouwt voort op bestaande tele-operation technologieën. Doel is om de tele-operator op termijn als safety-operator in te zetten, waarbij het systeem automatisch werkt, maar in extreme gevallen op afstand geholpen kan worden door de mens, en ontwikkelt deze verder naar volledig geautomatiseerd rijden.

Waar in het verleden vooral werd gefocust op het slimmer maken van voertuigen, ligt nu de nadruk op het toevoegen van intelligentie aan de infrastructuur, waardoor data ook gedeeld kan worden met bestuurde voertuigen die worden bereden door chauffeurs. Deze benadering biedt de mogelijkheid om yard-automatisering schaalbaar te maken voor diverse toepassingen.

Contactpersoon V-tron:

Rakshith Kusumakar

CTO V-tron

T: +31 (0) 570 74 54 30

 

E: info@v-tron.eu

Verwachte resultaten

Alle partners binnen het samenwerkingsverband zijn in staat economische waarde te genereren als resultaat van het R&D-project.

Voor V-Tron resulteert dit in:

  • Opbouw van een tele-operator met decentrale infrastructuur;
  • Een intelligente communicatie tussen het voertuig en de infrastructuur;
  • Een vereenvoudigd datacommunicatiesysteem, dat autonoom kan opereren;
  • Een datacommunicatiesysteem dat communiceert met andere voertuigen/operators.

De intelligentie in de infrastructuur garandeert een lange levensduur van de oplossing. Vervangende voertuigen kunnen makkelijk in het systeem worden geïntegreerd zonder hoge investeringskosten.

Aan de voertuigzijde leidt dit tot:

  • Ontwikkeling en integratie van Level 4 geïntegreerd autonoom telecommunicatiesysteem;
  • Aantonen van gevalideerd en veilig getest add-on systeem van bestaande technieken, (sub)systemen en technologieën;
  • Ontwikkeling van universeel en modulair add-on systeem voor verschillende use-cases;
  • Plaveien van route naar toelating van autonoom (zwaar) transport op gespecificeerde stukken openbare weg.

    Uitdagingen

    De belangrijkste (innovatieve) technologieën die worden ontwikkeld zijn:

    Geavanceerde autonome besturingssoftware:
    V-Tron zal diverse AI-modellen (verschillende typen deep neural networks) moeten ontwikkelen voor:

    • Objectherkenning & classificatie
    • Dynamische padplanning en navigatie
    • Voorspellende analyses

    Een essentieel onderdeel van ATLAS is ontwikkelen van tele-operation, waarbij een tele-operator op afstand meerdere voertuigen kan beheren en besturen. Dit biedt een efficiënte manier om transportvoertuigen, die vaak 50% van de tijd stilstaan, effectiever te benutten. Door de tele-operation naar een decentrale infrastructuur te verplaatsen, kan één tele-operator tot 15 voertuigen tegelijkertijd bedienen met collectieve perceptie.

    Innovatieve communicatie-infrastructuur:
    V-tron ontwikkelt een innovatieve communicatie-infrastructuur die gebruik maakt van de nieuwste 5G-netwerktechnologieën en edge-computing om een betrouwbare en snelle gegevensoverdracht te garanderen tussen het voertuig, andere voertuigen en de infrastructuur, ook wel V2X (Vehicle-to-Everything). Aantal belangrijke innovatieve kenmerken:

    • Lage latentie en hogere betrouwbaarheid;
    • Veilige gegevensuitwisseling.

    Door dataverwerking dichter bij de bron te plaatsen, wordt de latentie aanzienlijk verminderd, wat essentieel is voor real-time beslissingen in autonome operaties. Edge-computing zorgt ervoor dat cruciale gegevens zoals objectdetectie en voertuig statussen lokaal worden verwerkt, terwijl minder tijd kritische gegevens naar een centrale cloud kunnen worden verzonden voor verdere analyse.

    De infrastructuur gebruikt van geavanceerde encryptietechnieken en een decentraal netwerkontwerp voor veiligheid en integriteit van gegevens. Dit is zeer belangrijk in omgevingen waar cybersecurity een grote zorg is.

    Consortiumpartners:

    ATLAS is mede mogelijk gemaakt met een bijdrage van het MITZUID Stimulus programma.

    Deze bedrijven en instanties gingen u onder andere voor:

    Geïnteresseerd in onze producten of diensten?