+31 (0) 570 74 54 30 info@v-tron.eu

LODYT - Local Dynamic Twin

Ontwikkeling van duurzame controlunit voor trailers in goederenvervoer

Doel van LODYT

In het project Local Dynamic Twin (LODYT) ontwikkelt een samenwerkingsverband van bedrijven en een kennisinstelling een geheel nieuwe controlunit voor trailers voor goederenvervoer, met een duurzame behuizing, een dataset voor communicatie met de trekker, en andere voertuigunits in de combinatie, V2X-communicatie en een interface / software voor chauffeur en vlootbeheer.

Het doel is de ontwikkeling én op de markt brengen van een generieke intelligente control-unit voor data-uitwisseling tussen trucks en trailers en de ontwikkeling van een dataset voor communicatie in multi-vendor truck-trailer combinaties en V2X communicatie met infrastructuur en andere verkeersdeelnemers als uitbreiding op bestaande standaards. Dit betreft een volledig nieuw product die trailers, tot nu toe een passief onderdeel van voertuigcombinaties, van intelligentie kan voorzien.

De gestelde doelen voor emissiereductie en transitie naar andere energiedragers en veiligheidseisen in het wegtransport gaan gepaard met toenemende behoefte aan intelligentie en data-uitwisseling tussen voertuigunits onderling en met de omgeving. De controlunit voorziet daarin, zowel voertuig-intern als met andere voertuigen, objecten en infrastructuur.

Aanpak project

De combinatie van V2X met alle sensor informatie van de truck én de trailer maken yard automation en autonoom rijden en andere applicaties mogelijk voor logisitieke bedrijven, overheid en wegbeheerders.

De controlunit moet gezien worden als een enabling technologie voor verdere innovaties in het wegtransport, die het mogelijk maakt om complexe combinaties met meerdere aandrijvingen en stuurassen verdeeld over het samenstel aan te drijven en op een veilige wijze in het verkeer te laten bewegen. In LODYT richten we ons op de technische toepassing én op de mens-machine interface; de ontsluiting van de informatie naar de chauffeur, de bediening en informatievoorziening naar vlootbeheer.

Het consortium bestaat uit vier gespecialiseerde bedrijven en een kennisinstelling die samen beschikken over de benodigde know-how voor de ontwikkeling en op de markt brengen van de V-Box:

  • V-tron BV, ontwikkelt de intelligente controller en data-protocollen, test een king-pin sensor
  • TMC BV, ontwikkelt V2X applicaties en data-protocollen, human-machine interface (HMI) en apps voor de chauffeur
  • Recreate BV, ontwikkelt human-machine interface (HMI) en apps voor de chauffeur
  • Econogy BV mede ontwikkeling van de data-protocollen en HMI, bekabeling, praktijktesten op (prototype-)trailers met elektrische aandrijving en stuursysteem
  • Saxion ThermoPlastic composites Application Center ontwikkelt een duurzame behuizing uit thermoplastische composiet

Contactpersoon V-tron:

Wim Vossebelt

CEO V-tron

T: +31 (0) 570 74 54 30

 

E: info@v-tron.eu

Verwachte resultaten

LODYT is gericht op de ontwikkeling van marktrijpe (van TRL-4 naar TRL-8) producten in de vorm van een plug&play controlunit/ECU voor trailers, met bekabeling, software en interface, in een duurzame kunststof behuizing, waarmee twee-richting communicatie tussen trekkend voertuig en trailer en omgeving wordt mogelijk gemaakt.

De datasets en software kunnen in de controlunit, maar ook op ECU’s van truck-OEM’s worden toegepast.

  • Ontwikkeling van een dataset voor communicatie in multi-vendor truck-trailer combinaties (zolang er nog geen EU-standaard is, kan onze dataset dienen als basis voor een EU-standaard).
  • Verbetering en toepassing van de V2X dataset zoals die in 2023 en 2024 in live-testen in Nederland en Duitsland door V-tron en TMC in praktijkproeven zijn gebruikt.
  • Toepassing in een bestaande ECU, bijvoorbeeld de Contibox4 of de huidige generieke ECU die we al in verschillende projecten hebben toegepast.
  • Ontwikkeling van de controlunit, bekabeling en software, universele communicatiemodule voor truck-trailercombinaties.
  • Ontwikkeling van een lichtgewicht duurzame composiet behuizing voor de controlunit en andere ECU’s.
  • Ontwikkeling en testen van een productieversie van een kingpin-sensor voor hoekverdraaiing.
  • OTA tweezijdige communicatie, voor realtime dataverzameling en verwerking, software-updates en lerend netwerk.
  • Ontwikkeling van een HMI-app voor truck-interfaces (zichtbaar/benaderbaar in het dashboard van de truck en middels IOS/Android applicaties).
  • Ontwikkeling van een universele controlunit interface, toe te voegen aan het dashboard van trucks.
  • Ontwikkelniveau TRL-8 system complete en tested

Uitdagingen

Voor de in de trailer te plaatsen ECU’s wordt een duurzame behuizing ontwikkeld. Met oog op de extreme omstandigheden bij montage op de trailer ((zee-)water, stof, vuil, trillingen, steenslag, pekel) kiezen we voor ontwikkeling van een duurzame behuizing vervaardigd uit vezelversterkte thermoplastische kunststof als vervanger voor de gebruikelijke aluminium behuizing.

De huidige behuizingen zijn een overkill aan materiaal, niet exact de gevraagde materiaaleigenschappen en vergt de nodige nabehandeling tegen corrosie en indringen van vocht. Kunststof behuizingen geven meer vormvrijheid aan de ontwerper, zijn beter af te dichten en geven veel minder trillingen door.

De toe te passen composiet is hoogwaardig recyclebaar en kan door een goed ontwerp en keuze van juiste matrix en vezels met toevoeging van een kleine hoeveelheid metaaldeeltjes voor EMC afscherming exact op onze toepassing worden toegesneden. Deze buiten lucht- en ruimtevaart nog niet toegepaste technologie is kansrijk en ook toepasbaar op andere componenten in trailers en trucks, onder andere behuizingen voor sensoren.

De producten zijn gericht op de markt van de getrokken voertuigen, die in tegenstelling tot de markt van de trekkende voertuigen zeer versnipperd is, 1000+ fabrikanten in de EU. Wij willen via de toeleverende kant van de getrokken voertuigen bijdragen aan de communicatie-standaard in wording. Voor het merendeel van de markt van de getrokken voertuigen is deze ontwikkeling een ver van hun bed show, zij nemen hier geen initiatief. Hier liggen dus kansen voor een nieuwe markt.

Projectpartners:

Het project Local Dynamic Twon (LODYT) is mede mogelijk gemaakt door een EFROoost- en een EU-subsidie.

Deze bedrijven en instanties gingen u onder andere voor:

Geïnteresseerd in onze producten of diensten?