Care for your car
Met Driver Safety wordt het mogelijk om niet alleen informatie uit het object te halen, maar ook om informatie aan te leveren over het gebruik er van. Met als doel bijvoorbeeld het optimaal monitoren van het rijgedrag. De technologie is daarom zeer interessant voor bedrijven met een groot wagenpark. V-tron onderzoekt met het project Driver Safety de mogelijkheden voor de automotivebranche. 

Continue snelheid- en positiebepaling
Driver Safety is de manier waarop een bestuurder omgaat met het object/voertuig. Met het volgsysteem van V-tron kan hierover informatie worden verzameld. De ingebouwde unit van V-tron registreert alle bewegingen van het voertuig. Het GPS-systeem meet namelijk meerdere keren per seconde wat de snelheid en positie van het voertuig zijn. Deze continue snelheid- en positiebepaling levert informatie over het rijgedrag dat de bestuurder met het voertuig vertoont.

Stimuleren van gewenst gedrag
Op het moment dat het gedrag van bestuurders kan worden vastgelegd, wordt het ook mogelijk om dit gedrag te gaan beïnvloeden. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om rustiger rijden, lager brandstofverbruik, minder schade of minder kosten aan onderhoud. En dat resulteert weer in milieuvriendelijker gebruik van voertuigen, een lagere verzekeringspremie of een hogere restwaarde. Door eerst te bepalen wat gewenst en ongewenst gedrag is, kan actie worden ondernomen bij afwijkingen. Geïnteresseerd? Mail ons.

Mobileye ongeval preventiesysteem

N

Forward Collision Warning (FCW)

FCW waarschuuwt u voor een mogelijke aanrijding. U bevindt zicht in een ongevallenpad. U krijgt harde audiovisuele signalen.

N

Headway Monitoring and Warning (HMW)

HMW meet constant de afstand tussen u en uw voorganger. Waneer deze afstand te klein wordt, wordt u gewaarschuwd met een audiovisueel signaal.

N

Pedestrian and Cyclist Collision Warning (PCW)

PCW waarschuwt u tot een snelheid van 50 km/h  waneer er een fietser of voetganer 

N

Lane Departure Warning (LDW)

LDW waarschuwt u wanneer u zonder richting aan te geven over de belijning van het wegdeel rijdt. U krijgt dan audiovisuele signalen.

N

Speedlimit Indication

De Mobileye 6-Series scant alle snelheidsborden en zet dit af tegen uw huidige snelheid. Is dit te hoog ontvangt u audiovisuele signalen. 

Stimuleren van gewenst gedrag

Op het moment dat het gedrag van bestuurders kan worden vastgelegd, wordt het ook mogelijk om dit gedrag te gaan beïnvloeden. Door eerst te bepalen wat gewenst en ongewenst gedrag is, kan actie worden ondernomen bij afwijkingen.

 

Voordelen van Driver Behaviour

De doelstellingen kunnen worden verwezenlijkt door het aanbieden van diverse koppelingen in combinatie met een systeem waarbij verschillende variabelen worden gemeten in het voertuig en vervolgens online zichtbaar worden gemaakt. Driver Behaviour wordt zichtbaar gemaakt in de applicatie door middel van een zogeheten ‘stoplichtmethode’, waardoor het direct duidelijk is hoe bewust er gereden wordt en waar de excessen liggen. Hierdoor kan er makkelijk en overzichtelijk aangestuurd worden op bewuster en milieuvriendelijker rijgedrag waardoor tevens enorme kosten bespaard worden.

 

Zonder V-tron systeem

Met V-tron systeem

Excessiever rijgedrag

Bewuster rijgedrag

Schades

Minder schades

Hogere onderhoudskosten

Lagere onderhoudskosten

Verbruik ca. 1:10

Lager brandstofgebruik (-10%)

Meer afschrijving

Hogere restwaardes

Hoge administratieve kosten

Enorme besparing op administratief personeel

Bij wisseling schades moeilijk te verhalen

Eenvoudig schades te verhalen

Niet altijd even goed voor het milieu

Milieuvriendelijker

Mogelijkheid tot frauduleus tankgedrag

Voorkomen ‘Frauduleus tanken’

SHIELD+ dode hoek detectie waarschuwingssysteem

N

WAT IS SHIELD+

SHIELD+ is het actieve dode hoek detectiesysteem van V-tron. Het waarschuwt de besturuder voor gevaarlijk situaties in de dode hoek door middel van audiovisuele signalen om een ongeluk te voorkomen. 

N

WAAROM SHIELD+

Voetgangers en fietsers zijn de meest kwetsbare weggebruikers en door hun onverwachte bewegingen is hun gedrag in het verkeer moeilijk te voorspellen.

Ongevallen met rechtsafslaande voertuigen en rechtdoorgaande fietsers en /of voetgangers hebben meestal zeer ernstige gevolgen.

N

VOOR WIE IS SHIELD+

Binnenstedelijk vervoer met een grote dodehoek.

MEER INFORMATIE

VOORBEELDEN UIT DE PRAKTIJK

Geïnteresseerd in onze diensten?